توموگرافی کامپیوتری (CAT یا سی تی اسکن)


برای چه بیماری هایی به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

متخصص مغز و اعصاب پزشکی است که بیماری های مغز و نخاع (سیستم عصبی مرکزی)، اعصاب محیطی و ماهیچه ها را درمان می کند. شرایط عصبی می تواند شامل سردرد، صرع، سکته مغزی، لرزش یا اختلالات حرکتی مانند بیماری پارکینسون باشد.

سیستم عصبی مرکز فرماندهی بدن شماست. این سیستم هر چیزی که فکر می‌کنید، احساس می‌کنید و انجام می‌دهید را کنترل می‌کند. یک متخصص مغز و اعصاب آناتومی، عملکرد و شرایطی را که بر اعصاب و سیستم عصبی شما تأثیر می گذارد، بررسی می کند.

اگر به موضوعات مرتبط با بیماری های شایع مغز و اعصاب، چگونگی پیدا کردن یک متخصص مغز و اعصاب خوب و ... علاقه مند هستید، می توانید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. چه زمانی باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

بیماری های ناشی از مشکلات عصبی می تواند شامل بیماری ها و اختلالات عضلانی باشد که بر تفکر و رفتار فرد تأثیر می گذارد. قبل از مراجعه به متخصص مغز و اعصاب، باید بیماری خود را به درستی تشخیص دهید. این تشخیص نیز توسط پزشک عمومی انجام می شود.

اگر بیماری شما نیاز به جراحی داشته باشد، جراحانی که روی سیستم عصبی کار می کنند بیماری شما را تشخیص داده و در صورت لزوم جراحی لازم را انجام می دهند.

پزشک مغز و اعصاب شما را معاینه می‌کند، آزمایش‌هایی را تجویز می‌کند و بیماری شما را با دارو یا درمان درمان می‌کند. در ادامه این قسمت از مقاله، برخی از مهم ترین اتفاقاتی که در مغز و اعصاب رخ می دهد را خواهیم دید:

سردرد

سردرد یکی از بیماری هایی است که همه ما از آن رنج می بریم. در هنگام سردرد، ما در سینوس ها، ناحیه جداری، عضلات سر، گردن و شانه ها یا قاعده جمجمه و مغز احساس درد می کنیم.

علائم سردردهای شدیدتر، مانند میگرن، ممکن است شامل استفراغ، سردرد بدتر یا طولانی تر، سردردی که به طور ناگهانی ایجاد می شود یا دردی که با فشار بدتر می شود، باشد. سردردهایی که از صبح زود شروع می شوند می توانند با علائمی مانند تاری دید یا حتی تشنج همراه باشند.

درد مزمن

درد مزمن دردی است که ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد. این درد می تواند نتیجه بیماری یا آسیب باشد، اما اگر بیشتر از حد معمول طول بکشد، می تواند نشانه مشکل دیگری باشد.

اگر درد شدید نیست، می توانید به پزشک عمومی خود مراجعه کنید. اگر این درد با علائم دیگری مانند ضعف، بی حسی، مشکلات کنترل مثانه یا روده همراه باشد، ممکن است به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

سرگیجه

سرگیجه می تواند انواع مختلفی داشته باشد. متخصصان مغز و اعصاب می توانند به راحتی سرگیجه را که از علائم عدم تعادل است، درمان کنند. سرگیجه زمانی است که احساس می کنید شما یا چیزهایی در اطراف شما می چرخند و در نتیجه تعادل ندارند.

اگر سرگیجه شما شدید است، بهتر است قبل از گرفتن وقت ملاقات با پزشک عمومی یا مراقبت های اولیه، یک متخصص مغز و اعصاب پیدا کنید و برای درمان ارجاع دهید.

بی حسی یا بی حسی

بی حسی یا گزگز می تواند به دلایل زیادی رخ دهد. برخی از علائم بیهوشی به گونه ای است که می تواند گردش خون را مختل کند. با این حال، اگر بی‌حسی ادامه پیدا کند، ناگهان ظاهر شود یا فقط در یک طرف بدن رخ دهد، ممکن است زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد.

علائم بی حسی یا سوزن سوزن شدن همانطور که توضیح داده شد می تواند نشانه های سکته مغزی باشد، در این صورت باید فورا به پزشک مراجعه کنید. اگر فکر می کنید در حال سکته مغزی هستید، فوراً از پزشک کمک بگیرید.

ضعف

احساس ضعفی که برای آن باید به پزشک مراجعه کنید با خستگی یا درد عضلانی بعد از یک پیاده روی طولانی متفاوت است. اگر ضعف عضلانی را تجربه می کنید که بر فعالیت های روزانه شما تأثیر می گذارد یا از دست دادن سریع قدرت عضلانی که بیشتر در بازوها و پاها دیده می شود، باید با پزشک خود مشورت کنید. این درد می‌تواند ناشی از یک بیماری جدی‌تر یا بیماری سیستم عصبی شما، مانند سکته مغزی باشد.

مشکلات حرکتی

مشکلات حرکتی، مانند مشکل در راه رفتن، انقباض یا حرکات ناخواسته، لرزش یا موارد دیگر، ممکن است علائم مشکل در سیستم عصبی باشد. اگر این اختلالات حرکتی در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می کند، بهتر است به یک متخصص مغز و اعصاب خوب مراجعه کنید.

اگر لرزش عارضه جانبی دارو یا اضطراب است، اگر لرزش بر فعالیت های روزانه شما نیز تأثیر می گذارد، مراجعه به متخصص مغز و اعصاب ممکن است به درمان بیماری شما کمک کند.

تشنج

تشنج می تواند خفیف یا بسیار شدید باشد. علائم تشنج عبارتند از خیره شدن، غش کردن، حرکت سریع دست ها و پاها، مشکل در تنفس، گیجی یا غش کردن. برخی از تشنج ها می توانند در نتیجه قند خون پایین یا قطع دارو رخ دهند. در صورت بروز ناگهانی یا بدون دلیل تشنج، باید با پزشک مشورت کنید.

یک پزشک عمومی می تواند به شما در تعیین شدت حملات کمک کند، اما اگر حملات زیاد و مداوم هستند، بهتر است به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

مشکلات بینایی

موضوع دیگری که ممکن است متخصص مغز و اعصاب را نگران کند، اختلال بینایی است که می تواند ناشی از افزایش سن یا سیستم عصبی باشد. اگر مشکل به طور ناگهانی و در هر دو چشم ایجاد شد، پس از راهنمایی و معاینه چشم پزشک می توانید به یک متخصص مغز و اعصاب خوب مراجعه کنید.

مشکلات حافظه یا سردرگمی

تکلم، مشکلات شدید حافظه، تغییرات شخصیتی یا سردرگمی علائمی هستند که می توانند ناشی از ضعف یا مشکلات در مغز، ستون فقرات و اعصاب باشند. برخی از علائم ممکن است مربوط به ناتوانی های یادگیری یا بیماری هایی مانند بیماری آلزایمر باشد. پزشک خانواده شما می تواند علائم شما را بررسی کند و سپس تصمیم بگیرد که آیا برای درمان بیماری شما به یک متخصص مغز و اعصاب نیاز دارید یا خیر. پرداخت

مشکلات خواب

بسیاری از مشکلات خواب مانند تا دیر وقت بیدار ماندن، داشتن شرایطی مانند بی خوابی یا اضطراب، کابوس های شبانه یا سایر مشکلات خواب، از اختلالات عصبی هستند. نمونه ای از این وضعیت، نارکولپسی است که یک اختلال ژنتیکی مزمن بدون علت شناخته شده است که می تواند بر سیستم عصبی بدن تأثیر بگذارد.

بیشتر این علائم مربوط به آلرژی است، اما اگر علائم خواب شما خوب نیست یا به توصیه پزشک عمومی خود اعتماد ندارید، می توانید با یک متخصص مغز و اعصاب یا متخصص مغز و اعصاب وقت بگیرید.

بیماری های شایع مغز و سیستم عصبی

اولین قدم در درمان هر بیماری، تشخیص زودهنگام و تصمیم گیری های درمانی است. بیماری‌های ناشی از بیماری‌های روانی و عصبی از شمول این قانون مستثنی نیستند، زیرا تشخیص و تشخیص بیماری‌های عمومی مرتبط می‌تواند به درمان هر چه سریع‌تر این بیماری‌ها کمک کند.

بیماری ها، اختلالات و آسیب های مربوط به سیستم عصبی اغلب نیاز به مدیریت و درمان توسط متخصص مغز و اعصاب دارند. از آنجایی که بیماری های ناشی از اختلالات عصبی می تواند برای فرد خطرناک باشد، بهتر است تشخیص داده شود و سپس به پزشک مراجعه شود.

شایع ترین بیماری های عصبی که متخصص مغز و اعصاب می تواند درمان کند عبارتند از:

تاد

سر درد

تهوع و استفراغ

تشنج

بادی

نابرابری

اختلالات رفتاری در افراد

اختلال تنفسی

مشکل در دیدن

عضلات ضعیف

پارکینسون

اختلال خواب

تکان دادن

فلج آسیب یا شوک.

اختلال در خوردن و بلع

آزمایشات اجباری برای بیماری های مغزی و عصبی

اولین قرار ملاقات شما با متخصص مغز و اعصاب با سؤالاتی در مورد سابقه سلامتی شما آغاز می شود. پزشکان می خواهند در مورد علائم شما و مدت زمان ابتلا به اختلالات عصبی بدانند.

پزشکان ممکن است در مورد سایر متخصصانی که دیده‌اید یا درمان‌هایی که امتحان کرده‌اید بپرسند و سپس یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهند که شامل آزمایش‌هایی برای موارد زیر است:

درجه هماهنگی و تعادل؛

ظهور برخی از احساسات و رفتار؛

حالات روانی مختلف؛

قدرت بدنی و قدرت عضلانی.

بسته به علائم و معاینه فیزیکی، متخصص ممکن است آزمایش‌های اضافی را تجویز کند. این آزمایشات ممکن است شامل تصویربرداری یا سایر انواع تشخیص باشد. همچنین ممکن است برای کمک به متخصص مغز و اعصاب در تشخیص علائم شما به چندین آزمایش نیاز داشته باشید. اگر این آزمایشات را ندارید، متخصص مغز و اعصاب شما ممکن است یک یا چند آزمایش مشابه را تجویز کند.

تست های تشریحی

انواع مختلفی از آزمایش ها یا آزمایش های تصویربرداری وجود دارد که متخصص مغز و اعصاب بسته به نوع بیماری شما تجویز می کند. این آزمون شامل:

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

MRI از تصویربرداری مغناطیسی و امواج رادیویی برای گرفتن عکس از داخل مغز استفاده می کند. این آزمایش به تشخیص و بررسی تورم و سایر آسیب ها توسط یک متخصص خوب کمک می کند.

توموگرافی کامپیوتری (CAT یا سی تی اسکن)

توموگرافی کامپیوتری یا توموگرافی کامپیوتری از ترکیبی از اشعه ایکس و فناوری تصویربرداری کامپیوتری برای ایجاد تصاویر دقیق از داخل بدن شما استفاده می کند. این آزمایش که در میان متخصصان مغز و اعصاب رایج است، به پزشکان اجازه می دهد تا هر گونه ناهنجاری را که ممکن است باعث علائم شما شود، بررسی کنند.

انواع تست های تشخیصی

متخصصان مغز و اعصاب بسته به نوع بیماری شما انواع مختلفی از آزمایش ها یا تست های تشخیصی را دارند. این تست ها عبارتند از:

سونوگرافی داپلر یا داپلر ترانس کرانیال (TCD)

TCD آزمایشی است که از امواج صوتی برای اندازه گیری جریان خون در مغز شما استفاده می کند.

الکتروانسافالوگرام (EEG)

در طول EEG، الکترودهایی بر روی پوست سر شما قرار می گیرد تا فعالیت الکتریکی مغز شما را اندازه گیری کند.

نوار عصبی عضلانی یا الکترومیوگرافی (EMG)

EMG با وارد کردن سوزن های کوچک به عضله برای آزمایش عصب و ثبت فعالیت الکتریکی در عضله انجام می شود.

پونکسیون کمری

در حین پونکسیون کمری، کمر شما بی حرکت می شود و متخصص مغز و اعصاب مایع را از نخاع شما تخلیه می کند. این به بررسی عفونت ها و سایر شرایطی که بر ستون فقرات شما تأثیر می گذارد کمک می کند

چگونه یک متخصص مغز و اعصاب خوب پیدا کنیم؟

هنگامی که به دنبال یک متخصص مغز و اعصاب خوب هستید، گواهی هیئت مدیره یکی از مهم ترین عواملی است که باید در نظر بگیرید. این گواهی به شما می گوید که پزشک آموزش، مهارت و تجربه لازم را برای ارائه مراقبت های بهداشتی در زمینه مغز و اعصاب دارد.

در مرحله دوم، تجربه یک متخصص مغز و اعصاب خوب را در نظر بگیرید. هر چه متخصص مغز و اعصاب تجربه بیشتری در مورد این بیماری داشته باشد، نتیجه درمان شما بهتر خواهد بود.

یک متخصص مغز و اعصاب را انتخاب کنید که با او در مورد بیماری ها صحبت کنید. اختلالات ناشی از بیماری های عصبی پیچیده است و نیاز به ارتباط دقیق و قابل اعتماد بین متخصص مغز و اعصاب و بیمار دارد.

اگر در وبسایت مربوطه نظراتی در مورد پزشکتان وجود دارد بد نیست آنها را بخوانید و بر اساس آن نظرات مثبت و منفی تصمیم نهایی را بگیرید.

در اینجا بهترین متخصصان مغز و اعصاب را که سابقه پزشکی خوبی در این زمینه دارند را به شما توصیه می کنیم. این متخصصان بهترین درمان ها را ارائه می دهند.


[ بازدید : 26723 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ شنبه 20 خرداد 1402 ] [ 18:49 ] [ سئوکار ایرانی ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر